WILD - Bioscoopfilm
play
WILD
In Wild vertelt de Veluwe zelf haar verhaal: ontstaan in de ijstijd en gegroeid naar een groots natuurgebied met een rijke verscheidenheid aan leven. We zien de Veluwe in al haar schoonheid en met alle uitdagingen die de seizoenen voor de dieren met zich meebrengen.

Het is vroeg. Heel vroeg. Iedereen komt met een grote gaap binnen en de jassen worden over de stoelen gegooid. Er wordt niet veel gesproken maar een opgewekt “goedemorgen” kan er nog wel af. Het koffiezetapparaat maakt overuren en de cameraspullen worden nauwkeurig uitgezocht en krijgen een plekje achterin de auto. We gaan vandaag mee met Stefan. De timelapse-expert van SK Productions. Er worden ook in de eigen studio opnames gemaakt maar vandaag niet. Vandaag moeten we voor dag en dauw het veld in. We moeten vertrekken, jassen gaan weer aan, de handen worden in de handschoenen gestoken en de mutsen gaan weer op.

Stefan is een potige kerel, die met beide benen stevig op de grond staat en met een frisse blik de wereld om zich heen observeert. En hij weet precies wat hij wil. Met een stevige vaart rijdt hij over de kleine weggetjes die zich iets buiten Apeldoorn bevinden. Hier en daar wordt een flinke kuil ontweken maar gelukkig is het niet heel glad wordt me medegedeeld. Het is hier donker, heel donker midden op de Veluwe. We naderen een kruising, nou ja meer een splitsing van twee miezerige paadjes die elk een andere kant op gaan. Was het nou linksaf of rechtsaf? Nou ja we zien het wel is de reactie. Wanneer we een stukje verder rijden, wordt er een eigenaardige boom herkent – gelukkig we zitten nog goed. Na een half uurtje te hebben geslalomd over de vele paadjes en we heel wat spiedende oogjes door de struikjes hebben gespot komen we aan op de eindbestemming.

Geen flauw idee waar ik ben. Maar voorbereiding is alles verteld Stefan. Hij is hier al meerdere keren geweest en weet dan ook precies waar we de apparatuur moeten gaan opstellen. Hij wijst – daar komt de zon op en ik verwacht dat er deze ochtend wat mist gaat opkomen. Mist ontstaat alleen bij kou aan de grond en een bepaalde luchttemperatuur en wanneer daar de zon op gaat schijnen krijgen we een prachtig fenomeen te zien verzekert hij me. Nou koud is het zeker want ik voel het door mijn warme schoenen en sokken heen. De apparatuur die hij mee heeft wordt ook warm ingepakt en wel met speciale zakjes die warmte afgeven. Essentieel anders beslaat de lens en dat is zeker niet hetzelfde als mist. Als alles getest en ingesteld is, is het wachten. Wachten tot de zon op komt en dan maar hopen dat de mist verschijnt. Je moet er wat voor over hebben om hier zo te gaan staan maar ik kan niet anders zeggen dat het meer dan de moeite waard is. De zon verschijnt langzaam boven de bomen, een enkele wolk drijft voorbij. De kracht van de zon wordt groter en waarachtig daar verschijnt de eerste mist. De kou is snel vergeten en met een kopje koffie in de hand ben ik nu al benieuwd naar het eindresultaat.

Ruim anderhalf jaar is hij bezig geweest met de timelapsen. „Niet elke dag, maar alles opgeteld is het wel een paar maanden werk geweest. Een passieproject naast mijn reguliere werkzaamheden. Elk jaargetijde was ik bezig, op verschillende plekken. Elk seizoen heeft een eigen karakter en de natuur verandert steeds. Overigens: het is geen film of video. Ik maakte foto’s.”

Over het waarom is hij duidelijk. „De makers van WILD kwamen bij ons op de koffie en vertelde dat ze een uniek project hadden. De opdracht was om de natuur van de Veluwe op prachtige wijze in beeld te brengen, waarbij elk jaargetijde op zijn eigen manier moest terugkeren. Daar zijn we over gaan brainstormen en hebben in kaart gebracht wat en hoe we een gebied, moment of plantje in beeld wilde brengen. Dat was natuurlijk een geweldige uitdaging “

Er werd veel geëxperimenteerd. Zowel binnen als buiten. Want ja, hoelang duurt het voordat een eik zijn blad uitrolt of een paddenstoel de grond uitkomt. „En dat moet je binnen doen, want je moet alles zelf in de hand willen hebben. Het moet niet ineens gaan regenen of dat de zon ineens verdwijnt. Met groeilampen, waterverstuivers, de juiste grondstoffen, belichting, speciale cameratechnieken (geïnspireerd door BBC EARTH) het inschakelen van de juiste experts en heel veel uitproberen blijkt het mogelijk te zijn om planten, bloemen en zelfs paddenstoelen binnen te laten groeien. Sommige opnames duurden wel 2 weken en we maakten dan duizenden foto’s. Dat was ook het mooie, je kan nu iets laten zien wat in de vrije natuur onmogelijk zou zijn geweest.”

 

Het leverde zo’n 10 Terabyte aan beeldmateriaal op en meer dan 150 timelapsen. Ook de nabewerking van de beelden gebeurde bij SK Productions. „Dit is zo specifiek qua nabewerking waarbij heel veel kennis en technische aspecten komen kijken dat we dit in eigen huis hebben gedaan. Er werd dan ook een eigen versie naar de regisseur gestuurd die daar mee aan het werk kon. Maar voor de film en televisieserie werden er speciale bestanden aangeleverd bij de Color Grading Studio zodat deze nog volledig konden worden bewerkt.”

En met succes. Want de timelapsen zijn veelvuldig gebruikt in zowel de film als de televisieserie. „In samenspraak met de producent hebben we nu zelfs een trailer gemaakt van twee minuten lang, met alleen maar timelapsen. Dat hadden ook tien minuten kunnen zijn, zoveel materiaal is er. Het is reclame voor zijn betaalde werk. Maar daar was het me niet om te doen. Ik wilde vooral mensen blij maken met dit filmpje en laten zien hoe mooi het hier op de Veluwe is.”

Bekijk de Making Of